Внутрішній контроль ЗНЗ

Усе про внутрішньошкільний контроль і дещо про нову тенденцію
Від 20 липня 2017 2907
Теми: Управління ЗНЗ Внутрішньошкільний контроль
Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю Організація внутрішньошкільного контролю — одна з найскладніших функцій адміністрації навчального закладу. На відміну від інспектування, внутрішньошкільний контроль здійснюють безпосередньо працівники загальноосвітнього навчального закладу відповідно до планів роботи.
 Одна з форм внутрішньошкільного контролю — педагогічний нагляд, коли провадять моніторингове спостереження за суб’єктами освітнього процесу, щоб: виявити позитивні тенденції і стимулювати їх розвиток запобігти можливим помилкам тощо.
Об’єктами внутрішньошкільного контролю загалом та педагогічного нагляду зокрема найчастіше є:
 навчальний процесс
 виховний процесс
 методична робота
науково-дослідницька
експериментальна діяльність
 стан учнівського, педагогічного та батьківського колективів
матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу.
 Педагогічний нагляд, на відміну від контролю, більш демократизований, не містить категоричних висновків. Оскільки в Концепції нової української школи проголошено розширення автономії вчителя, за педагогічним наглядом як формою контролю — майбутнє.
Методи внутрішньошкільного контролю
Найпоширенішими методами внутрішньошкільного контролю є такі, як: спостереження та аналізування уроків і виховних занять аналізування шкільної документації аналізування робіт учнів бесіди з учителями, учнями та батьками учнів проведення директорських контрольних робіт та опитувань учнів із програмового матеріалу діагностичні зрізи знань учнів анкетування тестування хронометраж. Методи внутрішньошкільного контролю застосовують комплексно. У такому разі інформація, отримана за допомогою цих методів, доповнює одна одну.
Класифікація внутрішньошкільного контролю
Види внутрішньошкільного контролю
За часом здійснення попередній стратегічний проміжний тактичний підсумковий оперативний вхідний процесуальний вихідний
За змістовою спрямованістю адміністративний психолого-педагогічний фінансово-економічний бухгалтерський правовий технічний технологічний кадровий санітарно-гігієнічний спрямований на забезпечення безпеки життєдіяльності
За підпорядкованістю контроль, обумовлений посадовим статусом — інспекторський, директорський децентралізований контроль — колективний, громадський, взаємоконтроль, самоконтроль
 За обсягом охоплення об’єкта контролю
Тематичний
 Аспектний
 комплексний (фронтальний)
За джерелами даних
документальний
фактичний
автоматизований
За частотою організації
Первинний
 повторний
узагальнювальний
За періодичністю проведення контрольних заходів
 систематичний
періодичний
 епізодичний (вибірковий)
спонтанний
За часом здійснення контрольних дій
 попередній
поточний
 заключний
За інтенсивністю організації
перманентний — моніторинговий класичний — той, що здійснюється в традиційному режимі середньої інтенсивності — експертний, перевірка
 жорсткий контроль — інспекторський, адміністративний
За напрямом діяльності
 педагогічний навчальний виховний
 освітньо-виховний
 громадський
 господарський
Технологічні кроки контролю
Розрізняють основні технологічні кроки внутрішньошкільного контролю, які повторюються незалежно від того, що є об’єктом контролю. Під час будь-якого контролю слід: зібрати інформацію про стан і функціонування об’єкта дослідження продіагностувати процеси розвитку цього об’єкта проаналізувати виявлений стан справ здійснити експертизу досягнення цілей прийняти управлінське рішення оцінити ефективність стратегій, успіхів і прорахунків.
 Планування
Для ефективної організації необхідне планування. Зокрема, в річному плані роботи навчального закладу можна передбачити розділ «Організація контрольно-оцінювальної діяльності». У ньому зазначити: заходи контролю різних напрямів освітньої діяльності закладу теми засідань педагогічної ради з аналізом результатів контрольно-оцінювальної діяльності тематику аналітичних наказів із контрольно-оцінювальної діяльності плани роботи всіх колегіальних органів управління навчальним закладом. Це необхідно для рівномірного розподілу контрольних заходів на рік. Задля ефективного використання плану внутрішньошкільного контролю можна структурувати його за прикладом:
 № з/п/ Зміст заходу /Термін/ Відповідальний
 Вид контролю /Форма узагальнення
 Контрольні заходи зазвичай структурують за видами діяльності, як-от: дотримання нормативно-правових засад в освітній діяльності організація навчально-виховного процесу функціонування виховної системи закладу якість науково-методичного супроводу педагогічної діяльності забезпечення комфортних умов і створення сприятливого мікроклімату збереження матеріальних цінностей і розвиток матеріально-технічної бази.
Результат внутрішньошкільного контролю — це підстава для прийняття управлінських рішень. Адже мета контролю — запобігти помилкам і недолікам у навчально-виховному процесі або своєчасно їх виявити й виправити. В умовах демократизації освіти керівникам навчальних закладів доцільно наближати внутрішньошкільний контроль до педагогічного нагляду. Тому тотальні й фронтальні форми контролю варто дозувати.
Що необхідно знати про внутрішньошкільний контроль
Форми контролю
 Атестація
 Перевірка
 самоаналіз
Технології
 експертиза
моніторинг
 огляд
 інспектування
 Методи
 Загальнонаукові
 Аналіз
 Синтез
 індукція
дедукція
редукція
аналогія
моделювання
абстрагування
експеримент тощо
 емпіричні
 інвентаризація
 контрольні заміри знань учнів (проміжне діагностування)
 контрольні перевірки
 виконання планів
статистична перевірка
взаємоперевірка
 взаємовідвідування уроків
метод зіставлення
службове розслідування
 письмове та усне опитування тощо
специфічні
експертне оцінювання
оцінювання ергономічних параметрів матеріальних об’єктів
 перевірка санітарно-технічних умов
 прогнозування напрямів розвитку навчального закладу
 методи математичної статистики тощо
 Рівні контролю
директора навчального закладу
заступників директора
керівника методичного об’єднання
органів управління та громадського самоврядування — піклувальної ради, ради навчального закладу, батьківського комітету класного керівника учителя органів учнівського самоврядування учня
Об’єкти контролю
освітня діяльність навчального закладу
 підсистеми навчального закладу — навчальна, виховна, самоуправлінська тощо
 окремі об’єкти — діяльність учителя-предметника, учня, робота методичного об’єднання, класного керівника тощо
Будь-яке використання матеріалів можливе лише за наявності гіперпосилання.




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Роль учителя у підвищенні рівня якості уроку

9 всесвітня історія Тематична Розділ 3