Реферати
Реферат.
У енциклопедіях і довідниках реферат (від лат. докладаю, повідомляю) визначається як короткий виклад в письмовій або усній формі змісту книги, статті або наукової роботи. Це вторинний текст, по своєму змісту відповідний першоджерелу, обмежений меншим обсягом і разом з тим максимально повно висловлює зміст вихідного тексту. Реферат повинен дати уявлення про характер роботи або проблеми, що висвітлюється, методику проведення дослідження, його результати.
У рефераті виділяють:
- власне реферативну частину, що включає основну інформацію першоджерела.
- довідковий апарат.
Розрізняють залежно від кількості джерел монографічні реферати (результат переробки одного джерела) і оглядові (написані на основі вихідних текстів, об'єднаних загальною темою і схожими проблемами дослідження).
Реферат це також доповіді або письмові дослідження на певну тему, включаючи критичний огляд літератури і інших джерел.
Мова реферативного тексту характеризується загальними для наукового стилю рисами: ясністю, точністю, логічністю, і доказовістю.
У усному захисті реферату передбачається:
- обґрунтування актуальності вибраної теми (чому дана робота представляєінтерес для самого автора і в чому об'єктивна необхідність звернення до даної теми);
- аналіз реальної ситуації, виділення протиріч, що вимагають розв’язання в процесі виконання роботи;
- вказівка, якого результату хотів би автор роботи добитися в ідеалі (сформулювати певне розв'язання навчальної або наукової проблеми).
Підготовлений текст роботи, забезпечений необхідним науковим апаратом, акуратно переписаний або передрукований, завчасно, у встановлені в навчальному закладі терміни, здається рецензенту, а на іспитіпредставляється на публічний захист.
З позиції сучасної шкільної освіти реферат є міні – дослідницькою роботою учня по вибраній темі. Звичайно така робота проводиться протягом всього року і завершується написанням цілісного логічно взаємозв'язаного матеріалу у вигляді реферату.
Проблема може розглядатися в хронологічній послідовності, використовуються прийоми порівняльного аналізу, еволюції або, можливо, в основу покладений принцип системності, аналітичного співставлення позицій різних учених, мислителів на цю проблему, в такому випадку, необхідно розкрити причинно – наслідкові зв'язки. Проблема може бути композиційно розчленована на окремі питання, вивчення яких в сукупності дозволить зробити загальний висновок про суть явища або всієї проблеми. В основі реферату можуть бути і соціологічні дослідження, проведені учнем.
Пам'ятка “Як писати реферат”.
1.Визначте мету написання реферату відповідно до поставленої теми.
2.Складіть його план.
3.При читанні літератури виділите основні ідеї і положення, докази, аргументи і висновки, щоб потім зосередити на них увагу.
4.Класифікуйте виписки, зроблені при читанні даних джерел.
5.Проаналізуйте зібраний матеріал, подумайте і зробіть узагальнені висновки.
6.Оформіть реферат.
Окремі положення цієї схеми потребують додаткових коментарів. Зокрема, приступаючи до нового вигляду науково-дослідної роботи, школярі повинні чітко уявляти структуру реферату.
Структура реферату.
1.План або зміст з вказівкою сторінок, глав, розділів.
2.Обґрунтування вибору теми.
3.Теоретичні основи вибраної теми.
4.Виклад основного питання.
5.Висновок і узагальнення (практичне значення реферату).
6.Список використаної літератури.
7.Додатки: документи, ілюстрації, таблиці, схеми і т.д. (за бажанням).
План реферату.
1. Вступна частина. Обґрунтування вибору теми:
її актуальність, зв'язок з сьогоденням, значущість в майбутньому, сучасні підходи до рішення проблеми;
наявність протилежних точок зору на проблему в науці і бажання в них розібратися;
протилежність наукових даних про факт історії, що зацікавив;
особисті мотиви і обставини виникнення інтересу до даної теми.
2. Основна частина:
суть проблеми або викладення об'єктивних історичних відомостей по темі реферату;
критичний огляд джерел;
власні відомості, версії, оцінки.
3. Висновок:
основні висновки;
результати і значущість виконаної роботи;
перспективи продовження роботи над темою.
Оформлення списку використаної літератури.
Ф.И. 0. автора. Назва книги. Місце видання. Видавництво. Рік видання.
Оформлення титульного листа.
Назва навчального закладу.
Тема реферату.
Прізвище, ім'я автора.
Клас.
П. І. П. вчителя , що здійснює наукове керівництво.
Рік написання реферату.
Об'єм реферату не повинен перевищувати 20 сторінок друкованого тексту.
Не пізніше, ніж за тиждень до захисту реферат представляється на рецензію вчителю-предметнику, що здійснює наукове керівництво. У рецензії наголошуються:
1.змістовність, логічність, аргументованість викладу і загальних висновків;
2.уміння аналізувати різні джерела, знаходити в них вичерпну інформацію, систематизуючи і узагальнюючи її;
3.уміння виявляти неспівпадання різних позицій, думок з проблеми реферату, давати їм критичну оцінку;
4.присутність особистої позиції автора реферату, самостійність, оригінальність, обґрунтованість його думок;
5.уміння ясно висловлювати свої думки в письмовій формі, яскравість, образність викладу, індивідуальність стилю автора реферату;
6.правильне оформлення роботи (структуризація на пункти і підпункти, його виклад відповідно до виробленого плану, нумерація сторінок, оформлення цитат і посилань, бібліографії, титульної сторінки і т. п.);
7.супровідні матеріали (ілюстрації, креслення, карти і т. п.).
Моделі захисту реферату.
I. “Класична”. Усний виступ старшокласника зосереджений на принципових питаннях:
1) тема дослідження і її актуальність;
2) коло використаних джерел і основні наукові підходи до проблеми;
3) новизна роботи (вивчення маловідомих джерел, нові версії розгляду проблеми, нові підходи до вирішення проблем і т. д.);
4) основні висновки за змістом реферату.
II. “Індивідуальна”. Старшокласник розкриває особистісні аспекти роботи над рефератом:
1) обгрунтування вибору теми реферату;
2) способи роботи над рефератом;
3) оригінальні знахідки, власні думки, цікаві моменти;
4) особиста значущість виконаної учнем роботи;
5) перспективи продовження дослідження.
III “Творчий” захист припускає:
1. оформлення стенду з документальним і ілюстративним матеріалом по темі дослідження, їх коментар;
2. демонстрацію слайдів, відеозаписів, прослуховування аудіо записів, підготовлених в процесі реферування;
3. яскраве, оригінальне представлення фрагмента основної частиниреферату і ін.
Есе по історії.
Есе від французького – жанр критики, публіцистики - прозаїчний етюд, що має загальні або попередні міркування про предмет.
Мета есе – виявити вміння учнів, приступили до систематичного вивчення даного предмету, самостійно у письмовій формі цілісно висловлювати думку (засновану на тих або інших джерелах або науковій літературі) з певного закінченого питання (темі).
Словесна робота для 3 – 9 класів.
Пояснити зміст і походження народних прислів'їв і приказок, пісень, що приводяться в тексті підручника.
Підібрати прислів'я, приказки, крилаті слова і вислови з декількох оповідань по одній загальній темі.
Виписати з параграфа підручника і з документів все нові слова і вислови, що допомагають охарактеризувати історичного діяча.
Підібрати до історичного терміну сім'ю споріднених слів, пояснить початкові, потім похідні.
Пояснити історичне походження і зміст слова, вислову. Коли приблизно ті або інші могли виникнути. Чому?
Підібрати синоніми.
Використати перераховані вислови і терміни в зв'язній мові.
Розмежувати схожі терміни:
а) у яких випадках уживаються слова,
б) у чому відмінність між реставрацією, реконструкцією, пам'ятників культури,
в) використайте правильно слова в контексті.
Пояснити походження, первинний і сучасний зміст крилатого слова, виразу, вислову.
Пояснити походження історичного терміну і його подальше застосування,його значення.
Пригадати кому належить вислів і з якою подією воно пов'язане.
Пояснити сенс епітета, образного вислову.
Пояснити історичний сенс вислову, приказки.
Згрупувати терміни з підручника по одній темі.
Пояснити історичне походження названих міст і інших населених пунктів.
Словесні завдання для 9 – 11 кл.
Назвати і пояснити (визначити) групу термінів, зв'язаних за змістом.
Співвіднести первинне і сучасне значення терміну.
Визначити поняття, висловлені в іноземних термінах, через відповідні їм слова в рідній мові.
Пояснити суть епітета, який вживається при характеристиці.
а) історичного діяча, б) історичних фактів.
Пояснити зміст стародавніх крилатих слів у сучасних умовах.
Використати в контексті історичні терміни. Пояснити походження і сучасне значення слова.
Пояснити зміст образного вислову, метафори.
Пригадати, кому належать афоризми, з якими великими історичними подіями вони пов'язані або в яких обставинах висловлені.
-
Реферат.
У енциклопедіях і довідниках реферат (від лат. докладаю, повідомляю) визначається як короткий виклад в письмовій або усній формі змісту книги, статті або наукової роботи. Це вторинний текст, по своєму змісту відповідний першоджерелу, обмежений меншим обсягом і разом з тим максимально повно висловлює зміст вихідного тексту. Реферат повинен дати уявлення про характер роботи або проблеми, що висвітлюється, методику проведення дослідження, його результати.
У рефераті виділяють:
- власне реферативну частину, що включає основну інформацію першоджерела.
- довідковий апарат.
Розрізняють залежно від кількості джерел монографічні реферати (результат переробки одного джерела) і оглядові (написані на основі вихідних текстів, об'єднаних загальною темою і схожими проблемами дослідження).
Реферат це також доповіді або письмові дослідження на певну тему, включаючи критичний огляд літератури і інших джерел.
Мова реферативного тексту характеризується загальними для наукового стилю рисами: ясністю, точністю, логічністю, і доказовістю.
У усному захисті реферату передбачається:
- обґрунтування актуальності вибраної теми (чому дана робота представляєінтерес для самого автора і в чому об'єктивна необхідність звернення до даної теми);
- аналіз реальної ситуації, виділення протиріч, що вимагають розв’язання в процесі виконання роботи;
- вказівка, якого результату хотів би автор роботи добитися в ідеалі (сформулювати певне розв'язання навчальної або наукової проблеми).
Підготовлений текст роботи, забезпечений необхідним науковим апаратом, акуратно переписаний або передрукований, завчасно, у встановлені в навчальному закладі терміни, здається рецензенту, а на іспитіпредставляється на публічний захист.
З позиції сучасної шкільної освіти реферат є міні – дослідницькою роботою учня по вибраній темі. Звичайно така робота проводиться протягом всього року і завершується написанням цілісного логічно взаємозв'язаного матеріалу у вигляді реферату.
Проблема може розглядатися в хронологічній послідовності, використовуються прийоми порівняльного аналізу, еволюції або, можливо, в основу покладений принцип системності, аналітичного співставлення позицій різних учених, мислителів на цю проблему, в такому випадку, необхідно розкрити причинно – наслідкові зв'язки. Проблема може бути композиційно розчленована на окремі питання, вивчення яких в сукупності дозволить зробити загальний висновок про суть явища або всієї проблеми. В основі реферату можуть бути і соціологічні дослідження, проведені учнем.
Пам'ятка “Як писати реферат”.
1.Визначте мету написання реферату відповідно до поставленої теми.
2.Складіть його план.
3.При читанні літератури виділите основні ідеї і положення, докази, аргументи і висновки, щоб потім зосередити на них увагу.
4.Класифікуйте виписки, зроблені при читанні даних джерел.
5.Проаналізуйте зібраний матеріал, подумайте і зробіть узагальнені висновки.
6.Оформіть реферат.
Окремі положення цієї схеми потребують додаткових коментарів. Зокрема, приступаючи до нового вигляду науково-дослідної роботи, школярі повинні чітко уявляти структуру реферату.
Структура реферату.
1.План або зміст з вказівкою сторінок, глав, розділів.
2.Обґрунтування вибору теми.
3.Теоретичні основи вибраної теми.
4.Виклад основного питання.
5.Висновок і узагальнення (практичне значення реферату).
6.Список використаної літератури.
7.Додатки: документи, ілюстрації, таблиці, схеми і т.д. (за бажанням).
План реферату.
1. Вступна частина. Обґрунтування вибору теми:
її актуальність, зв'язок з сьогоденням, значущість в майбутньому, сучасні підходи до рішення проблеми;
наявність протилежних точок зору на проблему в науці і бажання в них розібратися;
протилежність наукових даних про факт історії, що зацікавив;
особисті мотиви і обставини виникнення інтересу до даної теми.
2. Основна частина:
суть проблеми або викладення об'єктивних історичних відомостей по темі реферату;
критичний огляд джерел;
власні відомості, версії, оцінки.
3. Висновок:
основні висновки;
результати і значущість виконаної роботи;
перспективи продовження роботи над темою.
Оформлення списку використаної літератури.
Ф.И. 0. автора. Назва книги. Місце видання. Видавництво. Рік видання.
Оформлення титульного листа.
Назва навчального закладу.
Тема реферату.
Прізвище, ім'я автора.
Клас.
П. І. П. вчителя , що здійснює наукове керівництво.
Рік написання реферату.
Об'єм реферату не повинен перевищувати 20 сторінок друкованого тексту.
Не пізніше, ніж за тиждень до захисту реферат представляється на рецензію вчителю-предметнику, що здійснює наукове керівництво. У рецензії наголошуються:
1.змістовність, логічність, аргументованість викладу і загальних висновків;
2.уміння аналізувати різні джерела, знаходити в них вичерпну інформацію, систематизуючи і узагальнюючи її;
3.уміння виявляти неспівпадання різних позицій, думок з проблеми реферату, давати їм критичну оцінку;
4.присутність особистої позиції автора реферату, самостійність, оригінальність, обґрунтованість його думок;
5.уміння ясно висловлювати свої думки в письмовій формі, яскравість, образність викладу, індивідуальність стилю автора реферату;
6.правильне оформлення роботи (структуризація на пункти і підпункти, його виклад відповідно до виробленого плану, нумерація сторінок, оформлення цитат і посилань, бібліографії, титульної сторінки і т. п.);
7.супровідні матеріали (ілюстрації, креслення, карти і т. п.).
Моделі захисту реферату.
I. “Класична”. Усний виступ старшокласника зосереджений на принципових питаннях:
1) тема дослідження і її актуальність;
2) коло використаних джерел і основні наукові підходи до проблеми;
3) новизна роботи (вивчення маловідомих джерел, нові версії розгляду проблеми, нові підходи до вирішення проблем і т. д.);
4) основні висновки за змістом реферату.
II. “Індивідуальна”. Старшокласник розкриває особистісні аспекти роботи над рефератом:
1) обгрунтування вибору теми реферату;
2) способи роботи над рефератом;
3) оригінальні знахідки, власні думки, цікаві моменти;
4) особиста значущість виконаної учнем роботи;
5) перспективи продовження дослідження.
III “Творчий” захист припускає:
1. оформлення стенду з документальним і ілюстративним матеріалом по темі дослідження, їх коментар;
2. демонстрацію слайдів, відеозаписів, прослуховування аудіо записів, підготовлених в процесі реферування;
3. яскраве, оригінальне представлення фрагмента основної частиниреферату і ін.
Есе по історії.
Есе від французького – жанр критики, публіцистики - прозаїчний етюд, що має загальні або попередні міркування про предмет.
Мета есе – виявити вміння учнів, приступили до систематичного вивчення даного предмету, самостійно у письмовій формі цілісно висловлювати думку (засновану на тих або інших джерелах або науковій літературі) з певного закінченого питання (темі).
Словесна робота для 3 – 9 класів.
Пояснити зміст і походження народних прислів'їв і приказок, пісень, що приводяться в тексті підручника.
Підібрати прислів'я, приказки, крилаті слова і вислови з декількох оповідань по одній загальній темі.
Виписати з параграфа підручника і з документів все нові слова і вислови, що допомагають охарактеризувати історичного діяча.
Підібрати до історичного терміну сім'ю споріднених слів, пояснить початкові, потім похідні.
Пояснити історичне походження і зміст слова, вислову. Коли приблизно ті або інші могли виникнути. Чому?
Підібрати синоніми.
Використати перераховані вислови і терміни в зв'язній мові.
Розмежувати схожі терміни:
а) у яких випадках уживаються слова,
б) у чому відмінність між реставрацією, реконструкцією, пам'ятників культури,
в) використайте правильно слова в контексті.
Пояснити походження, первинний і сучасний зміст крилатого слова, виразу, вислову.
Пояснити походження історичного терміну і його подальше застосування,його значення.
Пригадати кому належить вислів і з якою подією воно пов'язане.
Пояснити сенс епітета, образного вислову.
Пояснити історичний сенс вислову, приказки.
Згрупувати терміни з підручника по одній темі.
Пояснити історичне походження названих міст і інших населених пунктів.
Словесні завдання для 9 – 11 кл.
Назвати і пояснити (визначити) групу термінів, зв'язаних за змістом.
Співвіднести первинне і сучасне значення терміну.
Визначити поняття, висловлені в іноземних термінах, через відповідні їм слова в рідній мові.
Пояснити суть епітета, який вживається при характеристиці.
а) історичного діяча, б) історичних фактів.
Пояснити зміст стародавніх крилатих слів у сучасних умовах.
Використати в контексті історичні терміни. Пояснити походження і сучасне значення слова.
Пояснити зміст образного вислову, метафори.
Пригадати, кому належать афоризми, з якими великими історичними подіями вони пов'язані або в яких обставинах висловлені.
Коментарі
Дописати коментар