Метод проектів в історичному аспекті
Метод проектів в історичному аспекті
Метод проектів як метод планування доцільної (цілеспрямованої) діяльності у
зв’язку з вирішенням навчальних завдань в реальних життєвих обставинах почав
складатися наприкінці ХІХ ст. у США як «метод проблем». Він розвивався у
педагогічних поглядах та експериментальній роботі Джона Дьюї в межах
гуманістичного напряму у філософії та освіті. Сам термін «метод проектів»
уперше з’явився в 1908–1910 рр. у звітах масачусетських шкільних органів і був
запозичений з агрономічної літератури. У методі проектів містилися ідеї
побудови навчання на активній основі, через доцільну діяльність учнів, у
співвідношенні з особистим інтересом. В основі методу проектів лежать концепції
навчання шляхом «дії» та «вільного виховання». Девізом Дж. Дьюї стала спроба
допомогти учням розвинути свої здібності завдяки співпраці над певною проблемою
за умови колективного пошуку й створення колективного проекту. Надзвичайно
важливо було показати дитині її особисту зацікавленість у здобутті знань, де і
яким чином вони можуть їй знадобитись у житті. Учні набували досвіду й знань у
процесі планування й реалізації практичних завдань, які протягом навчання
поступово ускладнювалися.
Одному з послідовників Дж. Дьюї — професору В. Кілпатрику вдалося
вдосконалити систему роботи над проектами, теоретично обґрунтувати метод,
виходячи з принципу «виховання є життя, а не підготовка до життя»;
запропонувати першу класифікацію проектів (проекти створювані, споживчі,
проекти розв’язання проблем, проекти-вправи). Під проектом у той час мався на
увазі цільовий акт діяльності, в основі якого лежить інтерес дитини.
Професор С. Коллінгс також теоретично обґрунтував метод проектів,
пропонував для змістового наповнення шкільної діяльності дітей цікаві й плідні
сторони їхньої життя; запропонував власну класифікацію проектів (ігрові,
проекти розповідей, екскурсійні, трудові); його книжка «Досвід роботи
американської школи з методу проектів» дає узагальнюючий огляд досвіду
викладання за методом проектів у досвідній школі протягом чотирьох років.
Встановлення Радянської влади в Україні, ліквідація старої системи освіти
та її розбудова на нових марксистських засадах унеможливлювала використання
методів навчання, що панували в старій дореволюційній школі. Новою формою
організації навчального процесу стала комплексна система навчання, у якої були
такі складові: урахування природи дитини, її інтересів і потреб; визначення
специфіки засобів опанування знань; встановлення багаторівневих зв’язків між
знаннями та життям; складна система залежності між розвитком дитини та
знаннями, які вона одержує; обґрунтування специфічного місця та ролі вчителя в
процесі навчання. Був запропонований принципово новий підхід до визначення
основ змісту шкільної освіти, створені програми, побудовані на нових методичних
засадах, введена студійна система навчання.
На початку 20-х років ХХ ст. в Україну прийшов метод проектів як результат
дидактичних пошуків ряду експериментальних шкіл щодо активізації навчальної
роботи, зв’язку навчання з життям і виробництвом, здійснення трудового
виховання учнів. Метод проектів став не лише однією з основних форм організації
навчання у вітчизняних школах, а й визначав зміст усієї шкільної роботи. Але,
попри те, що цей новий метод навчання знайшов підтримку в учителів, він запроваджувався
в школах без належного методичного забезпечення, теоретичного осмислення та
експериментальної перевірки. Уже перший досвід його застосування виявив певні
проблеми й ускладнення: зменшення ролі вчителя в навчальному процесі,
неекономне витрачання навчального часу, відсутність в учнів достатньої
мотивації для такого типу навчання. Через це постановою ВКП(б) 1931 року «Про
навчальні програми й режим у початковій і середній школі» метод проектів було
засуджено й заборонено. Українська школа перетворилася на авторитарну,
репродуктивно-орієнтовану, з панівною стандартизацією й уніфікацією засобів,
форм і методик навчання.
У радянські часи проектна діяльність учнів була витіснена за межі уроку,
зустрічалася переважно в позакласній гуртковій роботі. Наприкінці 80-х років
відлуння проектної системи спостерігається в технології колективних творчих
вправ. З середини 90-х років метод проектів знову починає привертати до себе
увагу педагогів українських шкіл.
У зарубіжній педагогіці метод проектів також піддавався критиці як
неспроможний забезпечити високий рівень теоретичних знань учнів з основ наук,
проте в багатьох американських та європейських школах проектна система навчання
користується популярністю і вважається міцною складовою освіти.
Коментарі
Дописати коментар